De cao-onderhandelingen voor de bouw- en infrasector zitten al maanden vast, maar er lijkt weer beweging in te komen. De vakbonden, die eerder uit de gesprekken stapten, geven aan open te staan voor een herstart van de onderhandelingen. Wel stellen ze als voorwaarde dat werkgevers een andere houding aannemen. Komt er snel een nieuwe CAO Bouw & Infra?
Vastgelopen onderhandelingen
Op 6 december werden de onderhandelingen gestaakt, nadat partijen tijdens de vijfde gespreksronde geen overeenstemming wisten te bereiken. De vakbonden eisen een loonsverhoging van 7 procent, terwijl de werkgevers niet meer dan de helft daarvan willen bieden. Deze uiteenlopende standpunten bleken een groot struikelblok tijdens de gesprekken.
Daarnaast is er onenigheid over het Tijdspaarfonds. Dit is een fonds waarin werkgevers geld storten vanuit het individueel budget en het spaarurenmodel. Een grote meerderheid vindt dit erg belangrijk. Werkgevers willen deelname aan dit fonds echter vrijwillig maken, wat volgens de vakbonden het begin van het einde zou betekenen. Ook de reisurenregeling, die tien jaar geleden werd versoberd, is een punt van discussie. Vakbonden pleiten voor een herstel naar de oude situatie, waarbij reisuren tegen het normale uursalaris werden uitbetaald.
Functiewaarderingsmodel als breekpunt
Een ander knelpunt in de onderhandelingen was de invoering van een nieuw functiewaarderingsmodel per 1 januari. Dit model zou voor sommige UTA-functionarissen een hoger salaris betekenen. Werkgevers ontdekten echter een fout en wilden van de invoering afzien. De vakbonden waren bereid om hierover te praten, mits er compensatieafspraken werden gemaakt, zoals een verlaging van overwerk of reistijd. Toen werkgevers hier niet op in wilden gaan, verlieten de vakbonden de onderhandelingstafel om hun achterban te raadplegen. Dit was het breekpunt van de onderhandelingen.
Voorlopig geen stakingen
Na overleg met hun leden hebben de vakbonden besloten dat de onderhandelingen hervat mogen worden, mits er bereidheid is tot verandering bij de werkgevers. In de tussentijd worden er acties georganiseerd, zoals het bezoeken van bouwplaatsen. Voorlopig zijn er geen stakingen gepland, maar de vakbonden sluiten verdere acties niet uit als er geen vooruitgang wordt geboekt.
Werkgeversorganisaties Bouwend Nederland en AFNL geven aan bereid te zijn om opnieuw om tafel te gaan. Zij benadrukken het belang van een nieuwe cao voor de bouw & infra en geven aan dat ze de onderhandelingen nooit hebben afgebroken.
Verlenging zwaarwerkregeling
Ondertussen is er goed nieuws voor medewerkers in de bouw- en infrasector: de zwaarwerkregeling is officieel verlengd tot 1 januari 2031. Dankzij deze regeling kunnen medewerkers maximaal drie jaar voor hun AOW-leeftijd stoppen met werken en ontvangen zij een maandelijkse uitkering tot hun pensioenleeftijd. Deze verlenging was afhankelijk van de fiscale Regeling Vervroegd Uittreden (RVU), die nu ook na 2025 blijft bestaan. Sinds de start van de zwaarwerkregeling in 2021 hebben bijna 4.000 bouw- en inframedewerkers hier gebruik van gemaakt.
Hoe nu verder met de CAO Bouw & Infra?
De komende tijd zal duidelijk worden of de cao-onderhandelingen daadwerkelijk hervat worden en of er voldoende bereidheid is om tot een akkoord te komen. Voor werknemers in de bouw en infra blijft het afwachten welke arbeidsvoorwaarden in de nieuwe cao worden vastgelegd.